Anmeldelse af Hjem til stjernerne af Carey Heywood

Hjem til stjernerne af Carey Heywood

Forfatter: Carey Heywood
Forlag: Palatium Books
Sidetal: 308
Genre: Romantik

Hjem til stjernerne er tredje bog i Woodlake-serien om Thompson-familien. I denne møder vi Abby (eneste kvinde i en søskendeflok på fem), som arbejder som ejendomsmægler. Abby er single og har været det længe. Nærmest alle omkring hende er begyndt at stifte familie, og som om det ikke var nok, så er hendes hjem også lige styrtet i et jordfaldshul, så hun må bo hos sin veninde og kollega. Men så bliver hun hyret til at hjælpe Spencer med at finde et nyt hjem, da han er vendt tilbage til byen for at arbejde som astronom. De gik på high school sammen, hvor Abby var den populære, mens Spencer var nørden, som ingen bemærkede, og som havde et ret stort crush på hende. Spencer er nu blevet en ret flot mand, som er svær ikke at bemærke, og ikke mindst Abby får da også øjnene op for ham. Der går ikke længe, før følelser spirer, men vil en som Abby overhovedet være sammen med en som Spencer? Og vil Spencer være sammen med en, der ikke er lige så klog som ham?

Som altid kan Heywood noget helt særligt, der skaber magiske fortællinger, man hurtigt lever sig ind i og bliver revet med af. Siderne vender nærmest sig selv, og inden man får set sig om, er sidste side læst. Hendes lidt skæve humor er stærk i hver enkelt historie, og det er særligt kemien og dialogerne mellem karaktererne, der er stærkt fortalt. Men det, der for alvor fangede min interesse i denne bog, må nok siges at være Abbys karakter. Hun er på en og samme tid utroligt stærk/selvsikker og usikker/sårbar, og så er hun en karakter, jeg havde nemt ved at spejle mig selv i. Det skabte helt sikkert en stærkere indlevelse i hendes historie. Den usikkerhed, som både Abby og Spencer udstråler, danner grundlaget for en virkelig sød og romantisk fortælling.

Plottet er ret klassisk for den romantiske genre, hvor to karakterer møder hinanden og bliver forelsket. Forholdet udvikler sig, en udfordring, der adskiller de elskende, indtræder, men løses i sidste ende, så det hele alligevel ender lykkeligt. Og dette er der som sådan ikke noget galt med. Omend det er lidt forudsigeligt, så er det nu en gang præmissen for genren. Der, hvor historien til gengæld har mulighed for at blive helt sin egen, er i forhold til karaktererne – og her kommer Heywoods spidskompetencer altså til syne. Abby og Spencer er to meget stærke og troværdige karakterer, hvor kemien imellem dem skinner som den klareste stjerne på himlen 🌟

Noget, jeg er helt vild med i denne serie, er forholdet i Thompson-familien. Hvordan det stærke sammenhold er gennemgående i alle bøgerne, og hvordan de hver især er der for hinanden på både godt og ondt. Selvom Hjem til stjernerne handler om Abby, får man alligevel et indblik i, hvordan det er gået for de andre, siden første bog, og dette synes jeg er en rigtig fin detalje, der binder hele serien sammen og skaber en mere hel historie. Abby og Spencer passer utroligt godt sammen og er et sødt par, men jeg tror nu stadigvæk, at Paige og Asher fra bog to er mit favoritpar.

Hjem til stjernerne er en let og skøn tilføjelse til serien, og jeg glæder mig til at læse næste bøger i serien. Jeg er ret spændt på, hvilken kvinde der ender med at stjæle playeren Gideons hjerte!