Eventyret slutter her af Emma Mills (anmeldelse)

Forfatter: Emma Mills
Forlag: Palatium Books
Sidetal: 331
Genre: Ungdomsbog, romantisk

“Det var godt og trygt at være alene. Det kan godt være, at Sam havde nogle fejl, men det kunne også være, at det var de andre, den var galt med.
Det ville min far aldrig skrive. Han kender hende ikke, som jeg gør.”

I Eventyret slutter her møder vi 17-årige Sloane, der på sit sidste år af high school skal starte på en ny skole, fordi familien flytter til Florida, så hendes forfatterfar kan finde ny inspiration. Sloane har altid holdt sig lidt for sig selv, men i Florida møder hun tvillingerne Vera og Gabe, og Vera tager hende hurtigt under sine vinger og åbner hele venneflokken for hende. Det åbner helt nye muligheder for Sloane – men når man har været vant til at være sig selv og have sig selv nærmest, hvordan skal man så agere i nye sociale sammenhænge og være en god ven/veninde?

Jeg tror, at det, jeg faldt mest for ved denne bog, uden tvivl var Sloanes karakter. Hun er så gennemført menneskelig og levende, at det er helt utroligt. Hendes direkte, ligetil og ærlige facon var helt klart noget af det, jeg allerbedst kunne lide ved hende. Hvordan dette både bragte hende i vanskeligheder, men også skabte gode scenarier. Som karakter spillede hun bare. Og hendes dynamik med familien gjorde det bare endnu bedre. De andre karakterer i bogen var bestemt heller ikke dårlige, men ganske realistiske og godt skildret med hver deres unikke personlighed. Fra hendes humoristiske far, der pludselig fangirler over en ny overnaturlig serie og begynder at skrive fanfiction, til den åbne og hjertevarme Vera og den lidt mere forsigtige og måske en smule tvære Gabe.

Her er tale om en klassisk ungdomsbog om venskaber, og derfor sker der egentlig ikke så meget igen plotmæssigt i Eventyret slutter her. Men det betyder ikke, at bogen er kedelig, tværtimod. Den er stadig spændende. Her handler det ikke så meget om et storslået plot, hvor der sker en hel masse for at drive plottet frem. I stedet er der fokus på karakterudvikling og en langsom udvikling af plottet, og det fungerer rigtig godt. Især fordi Sloanes udvikling fra lidt af en enspænder til en, der har flere nære venner, er interessant og spændende at følge med i.

Emma Mills har en både ligetil og flydende skrivestil, der tager læseren ved hånden og med på en rejse ind i en skøn og hjertevarm historie. Hun er virkelig god til at skabe nogle karakterer med masser af dybde, som man gerne vil lære bedre at kende. Eventyret slutter her handler i høj grad om familie og venskab samt om at finde det sted, hvor man hører til og kan være sig selv omgivet af dem, man holder allermest af.

Eventyret slutter her er en både sød, hjertevarm og sjov roman, der gør én glad i låget og bringer smil på læben. Og jeg kan på det varmeste anbefale den.