En sidste vilje af Beth Corby anmeldelse

År: 2020
Originalsprog: Engelsk
Sidetal: 337
Genre: Romantik, feel-good

Stjerner: ⭐⭐⭐⭐⭐

“”Vær modig nu, udlev dine drømme nu, og lad aldrig nogen få dig til at følge dig ubetydelig.””

Hannah er 25 år, og hendes liv er helt uden retning. Hun har ingen ide om, hvad hun vil med sit liv. Da Hannahs rige, ukendte grandonkel pludselig dør, står hun til at arve det hele – til sin store overraskelse. Men først skal hun lige løse en række opgaver sammen med onklens assistent, Alec. Som de løser opgaverne, begynder de to langsomt at falde for hinanden. Samtidig med, at Hannah får øjnene op for, hvad der er vigtigt for hende.

Jeg må være ærlig og sige, at En sidste vilje bare ramte et eller andet i mig, helt rigtigt. Den er både sød, sjov og virkelig fin, og det tog mig ikke lang tid at læse den færdig, fordi jeg bare var fanget med det samme. Her er i den grad tale om en rigtig feel-good roman, man bliver rigtig glad af at læse, selvom der i princippet er tale om en afsked med et familiemedlem.

Så hvad er det lige, romanen kan? Jo, for det første er den skrevet i et meget let og ligetil sprog, der hurtigt river læseren med. Akkurat ligesom handlingen gør det. Hele ideen om breve fra grandonklen og de små opgaver, der skal løses, er rigtig fin og meget interessant. Og som læser sidder man tilbage med en nysgerrighed efter, hvad han nu har fundet på til næste opgave, og hvordan Hannah vælger at tackle den. I bogen er der masser af drama og intriger, men der er også både humor, sødme og romantik, der alt sammen vikles ind i hinanden på den helt rigtige måde.

Nutid og fortid vikles rigtig fint sammen og giver et større billede, og der er ingen tvivl om, at onklen er en virkelig herlig karakter på både godt og ondt. Hannah er til gengæld en utrolig realistisk karakter, der står midt i livet uden at ane sine levende råd om, hvad hun skal. Hendes inderste drømme tør hun ikke udleve, men der er ikke rigtig andet, hun brænder for. Og uden hun ved det, har hun faktisk mere tilfælles med sin grandonkel. Og selvom En sidste vilje et eller andet sted er en slags afsked til Hannahs onkel, så handler bogen lige så meget om at finde sig selv og sit mål her i livet. Bogen pointerer, at det handler om at være modig og udleve sine drømme, og det er netop også, hvad Hannah indser undervejs.

Jeg har faktisk ikke noget negativt at sætte på historien. Siderne vendte nærmest sig selv, historien tog mig med storm og gjorde mig glad. Derfor kan jeg på det varmeste også anbefale En sidste vilje til andre, der har lyst til at læse en sød feel-good roman.