Anmeldelse af Uden fornuft af Emma Mills - Litteraterne.dk

Forlag: Palatium Books
År: 2020
Originalsprog: Engelsk
Sidetal: 305
Genre: Ungdomsbog, romantisk

“”Måske er det bedste ikke altid det bedste. Måske er det dårlige nødt til at ske for at få en hen til det rigtige sted.””

Uden fornuft handler om Claudia, der ved et uheld overhører den ene del af skolens mest populære par (Paige) slå op med den anden (Iris). Efterfølgende bliver Claudia sat sammen med Iris til en skoleopgave. Iris er både temperamentsfuld og vanskelig at arbejde sammen med, og det lykkes dem da heller ikke. I stedet må de tilmelde sig skolestykket for at forbedre deres karakter. Men måske er Iris slet ikke så slem alligevel, og så er den sødeste og sjoveste dreng, Claudia kender, også med i stykket.

Lad mig starte ud med karaktererne. Jeg faldt pladask for Claudia med det samme. Den søde, sarkastiske, humoristiske og lidt nørdede hovedperson. Hun kommer undervejs med nogle helt fantastiske replikker, hvor hendes stemme og personlighed tydeligt træder igennem. Samtidig er der flere tilfælde, hvor jeg kan nikke genkendende til hendes akavethed, hvilket giver et ekstra lag af indlevelse fra min side af. Forskellen er dog, at Claudia alligevel formår at være lidt cool 😆

Dernæst har vi Iris. Hende med den hårde skal, der ikke lader til at være glad eller bekymre sig om andre. Da Claudia langsomt begynder at komme under huden på hende, tør Iris’ facade en smule op, og læseren indser i takt med Claudia, at der faktisk gemmer sig et menneske under facaden. Et menneske, der har følelser.

Og så er der Gideon – crushet. Og hold nu op, hvor er han egentlig sød og betænksom. Det er bare nogle af karaktererne i bogen. Fælles for alle karakterer er, at de er velskrevet, levende og så meget deres egne, at deres personlighed og stemme klart skinner igennem. Det er ikke kun tilfældet med Claudia. Dernæst må jeg også nævne samspillet mellem karaktererne og særligt mellem Claudia-hendes storebror-bedste veninde samt Claudia og Iris. Det er virkelig godt skildret og meget dynamisk.

Plotmæssigt er det jo ikke, fordi der sker det helt store. Det er meget ligetil og hverdagsagtigt, hvor man følger udviklingen af venskabet mellem Claudia og Iris og forelskelsen mellem Claudia og Gideon. Der kastes lige lidt drama ind fra sidelinjen, som ret hurtigt bliver løst og derfor virker en smule malplaceret og unødvendigt. Det gjorde som sådan i mine øjne ikke rigtig noget for plottet.

Når det så er sagt, og selvom historien er meget let, så behandler den alligevel den her frygt for forandring. Den skildres især gennem Claudia. Da hun opdager, at hendes bedste veninde har en kæreste bag hendes ryg, og hvem denne kæreste er, reagerer hun lidt voldsomt (og barnligt) på det. I virkeligheden er hun blot bange for, at tingene mellem dem vil ændre sig. Og det er egentlig også tilfældet med nogle af de andre ting, hun oplever, hvor frygten for forandring går ind og påvirker hendes beslutninger.

Historien fangede mig med sin sødme, skønne personligheder og humoren. Jeg var derfor godt underholdt fra start til slut. Og jeg var ret fascineret af forfatterens evne og kreativitet i forhold til at skabe boybands, der lyder så meget som rigtige kunstnere, at man prøver at Google dem 😅

Uden fornuft er en sød, sjov og varm fortælling om venskab og kærlighed. Den er let og ligetil og vil uden tvivl gøre én i godt humør. Og se da lige den flotte forside!