Anmeldelse af Det løfte du gav mig af Nicole Boyle Rødtnes

Forlag: Forlaget Facet
År: 2020
Sider: 172
Genre: YA

“”Du har forandret dig, Katrine.”
“Nej, du har forandret dig. Min kærlighed er den samme.”

Det løfte du gav mig handler om Astrid, der under en ferie med sin kæreste møder Alex. Hun forelsker sig i ham, men Alex har allerede en kæreste, Katrine. Og Katrine er på ingen måde interesseret i at give slip på ham, men vil gøre hvad som helst for at få ham for sig selv.

Historien fortælles skiftevis fra Astrid og Katrines synsvinkel, hvor der i hvert afsnit gives et glimt af, hvad der leder op til den nutid, som ligeledes skildres via kursive passager i hvert kapitel. Det her skift mellem fortæller giver handlingen et dybere lag, idet vi undervejs får indblik i begge karakterer, og hvordan situationen påvirker dem hver især. Samtidig er skiftet i både fortæller og tid med til at opbygge en underliggende stemning af, at der snart sker noget rigtig slemt.

Udadtil virker det til, at der er stor forskel på Astrid og Katrine, men inderst inde er de meget ens – de er dybt afhængige af Alex, fordi de er bange for at være alene. Astrids liv er et billede på en typisk teenagers liv, mens Katrines mildest talt er et lorteliv med en far, der drikker, og en mor, der begik selvmord. Og den bror, der altid har været der for hende, leder efter sit eget sted. Alex er den eneste konstant i hendes liv, og det giver derfor ualmindeligt god mening, at tabet af ham ikke vil være let eller noget, hun har lyst til at gennemgå. Problematikken er realistisk og troværdig, og det er måske netop også i det realistiske, at historien er skræmmende.

Det løfte du gav mig er baseret på en rigtig hændelse om pigevold, og den skildrer på den måde skræmmende realistisk en situation, hvor piger er værst. Hvordan de i deres egne usikkerheder kan ty til vold for at dække over ydmygelse. Det er uhyggeligt. Og virkelig godt skildret af Nicole Boyle Rødtnes, der indkapsler følelserne eminent. Historien er skrevet med en utrolig let pen og har et godt flow, der gør den meget svær at lægge fra sig. Bogen er derfor hurtigt læst, mens man næsten sidder med hjertet helt op i halsen, fordi man kan gætte, hvor det er på vej hen. Dog ikke hvor voldsomt det i sidste ende bliver.

Det løfte du gav mig er en rå ungdomsroman om, hvor langt man er villig til at gå for kærlighed, og hvor langt ud tabet heraf kan føre én. Den er fængslende og velfortalt og sætter tankerne i gang hos læseren.