Ingen udvej af Cara Hunter anmeldelse

Forlag: Gads Forlag
År: 2021
Sider: 369
Original sprog: Engelsk
Genre: Thriller, krimi, spænding

Stjerner: ⭐⭐⭐⭐⭐

Ingen udvej leder kriminalinspektør Adam Fawley og hans hold ud på en hårrejsende og grusom søgen efter en gerningsmand, der i forbindelse med en brandstiftelse har dræbt en lille dreng – mindst. Den ældste dreng svæver mellem liv og død, og moren og faren er tilsyneladende ingen steder at finde. Hvad er der sket, og hvor er forældrene til drengene henne? Som efterforskningen skrider frem, kommer flere og flere kendsgerninger på bordet, og sagen er uden tvivl den værste, som Fawley og det øvrige team endnu har efterforsket.

Jeg tror, jeg har fundet mig en ny favorit inden for krimi- thrillergenren – og hun hedder Cara Hunter. Ingen udvej er hendes tredje bog, og den tredje jeg giver hele 5 stjerner. Der er noget ved hendes skrivestil og hendes karakterer, som bare rammer på den helt rigtige måde. Jeg må dog også indrømme, at denne bog nok er den mest forfærdelige roman, jeg længe har læst. Ikke på den der, hold nu op hvor er den dårlig-måde, men simpelthen fordi plottet er så skrækkeligt. Jeg blev så ramt af handlingen og den triste skæbne for de involverede, at jeg havde brug for tid til at komme mig over bogen – og til at skrive denne anmeldelse. Den sad stadig dybt i mig noget tid efter, jeg havde læst den færdig, og det er derfor også grunden til, at anmeldelsen først kommer nu. Nu vil jeg jo helst ikke spoile handlingen eller slutningen, men når du har læst bogen, ved du uden tvivl, hvad jeg mener.

I forbindelse med selve anmeldelsen har jeg faktisk ikke så meget nyt at sige. Cara Hunter leverer endnu en velskrevet, velspunden og utroligt spændende krimi/thriller med et plot, der både drives frem af karakterer og handling. Og det hele fungerer bare præcis, som det skal. Hendes skrivestil er ligetil og flydende, og spændingen er stødt stigende, indtil man tror, at nu kan det simpelthen ikke blive mere spændende – men det gør det.

Noget af det, der fungerer bedst, er kombinationen af efterforskning og det mere personlige billede af de forskellige efterforskere i Fawleys team. Mange af de krimier, der kun omhandler selve efterforskningen, kan hurtigt blive langsommelige og en smule kedelige. Ved i stedet at smide karakterudvikling og indblik i efterforskernes private liv ind tilføres handlingen en mere personlig og relaterbar dimension.

Ingen udvej er en utroligt passende titel på tredje bind i krimiserien. Ikke kun i forhold til handlingen (igen, det giver fuldt ud mening, når du har læst bogen), men især også fordi der ikke er nogen vej tilbage, når du først har taget hul på den. Bogen rammer hårdt og kravler helt under huden, og jeg var i den grad fanget lige fra første side.

Fans af krimier og thrillers vil elske denne bog, og hvis du i forvejen er vild med de andre bøger i serien, vil du også være begejstret for denne.