Hvorfor nu? af Carey Heywood anmeldelse

Forfatter: Carey Heywood
Forlag: Palatium Books
År: 2021
Sidetal: 290
Genre: Feel-good, romantik

Stjerner: ⭐⭐⭐

Hvorfor nu? møder vi Kacey og Jake. Lige siden hun var en lille pige, har Kacey elsket Jake – sin bedste venindes storebror. Men han har aldrig bemærket hende. Nu arbejder han på en boreplatform langt væk, og Kacey har sagt ja til at gifte sig med deres fælles ven, Heath, hvis mor er dødeligt syg og blot ønsker at se sin søn lykkelig. Midt i det hele vender Jake tilbage, og det bliver ret hurtigt tydeligt, at han ser Kacey med helt andre øjne nu. Kacey må spørge sig selv: “hvorfor nu?”

Okay. Altså jeg vidste jo godt, hvad jeg gik ind til, da jeg gik i gang med at læse bogen. Så det burde ikke komme som nogen overraskelse, hvad der ville ske, eller at jeg måske i sidste ende ville finde det hele en lille smule latterligt 🙈 Jeg ville dog give det en chance i håbet om, at det kunne være anderledes, end jeg forestillede mig. Og så fordi jeg efterhånden har læst en del af Carey Heywood og synes, at hun i langt de fleste tilfælde får skrevet nogle lette, romantiske romaner med levende karakterer og velskrevet plotlines. Men jeg kunne simpelthen bare ikke tage Hvorfor nu? helt seriøst, og den eneste grund til, at jeg alligevel lander på 3 stjerner, er, at den er virkelig fint skrevet med et let og ligetil sprog, karaktererne er helt deres egne, samt at ideen jo i for sig egentlig er god. Hele ideen om, hvordan den ulykkelige kærlighedshistorie vendes til noget positivt, og hvordan den, man har gået og sukket efter i mange år, pludselig får øjnene op for en. Det, er jeg sikker på, at mange på et eller andet tidspunkt ville have ønsket, var sket for dem.

Hvis vi kigger på karaktererne, så synes jeg, at de træder meget tydeligt frem med hver deres særegne personligheder. Og det er noget af det, som Carey Heywood er særligt dygtig til, synes jeg. Det at skabe hele, runde og indlevelsesrige karakterer, der fremstår helt levende for læseren. Jeg synes især, at Reilley og Heath var nogle interessante karakterer at følge. På nogle punkter blev Jake måske en smule stereotyp og meget “mand” med sin tankegang, og Kacey kunne da godt virke en smule styret af sin forelskelse i ham. Og hvordan hun faktisk har “ventet” på ham i tyve år. Det bliver bare lige en tand for meget, synes jeg.

Det var lidt sjovt, at noget af handlingen foregik i Danmark, og at en af karaktererne var dansk. At man så et eller andet sted var lidt i tvivl om nationaliteten grundet navnene, er en helt anden sag 😆

Så for at samle op, så er Hvorfor nu? i mine øjne ikke en af de bedste bøger, Carey Heywood har begået. Af den simple grund at jeg har meget svært ved at tage plottet bare lidt seriøst og synes, at det på en eller anden måde virker lidt dumt. Til trods for dette er bogen dog stadig virkelig romantisk og sød, hvilket også gør den perfekt her i sommervarmen, hvor man kan lune sig lidt på den blomstrende kærlighed i bogen.