Pige A af Abigail Dean anmeldelse

Forlag: Gads Forlag
År: 2021
Sider: 382
Original sprog: Engelsk
Genre: Thriller, Spænding

Stjerner: ⭐⭐⭐⭐ og 1/2

Pige A handler om Lex Gracie, en succesfuld ung kvinde med godt gang i karrieren i New York. Det er de færreste, der kender til hendes baggrund, og hvilke vilkår hun kommer fra. Pige A, teenagepigen, der undslap og befriede sine søskende fra flere års fangenskab i barndomshjemmet. Noget, hun siden har forsøgt at glemme. Men da hendes mor dør og efterlader Lex og hendes søskende deres barndomshjem, kan Lex ikke længere flygte fra fortiden eller gemme sig.

Jeg vil gerne starte med at sige tak til Gads Forlag for anmeldereksemplaret og især til Maria fra forlaget for at have anbefalet mig at læse Pige A. Havde hun ikke gjort det, var jeg gået glip af noget af en læseoplevelse! Så tak for det! 🤩

Det er efterhånden ved at være et stykke tid siden, jeg har læst en roman, som ramte lige så hårdt som denne. Det er ikke kun i sin grusomhed, at denne rammer, men over hele linjen. Lige fra den stilfærdige fortælling uden for meget dramatik til karakterer. Hvordan fortiden har en kæmpe indflydelse på fremtiden, også selvom det ikke nødvendigvis synes sådan på overfladen. Og det er utrolig barsk at læse om og forsøge at indleve sig i. At historien er baseret på virkelige hændelser gør det ikke ligefrem mindre grusomt at forholde sig til. Jeg kan allerede godt nu afsløre, at jeg er ret vild med og imponeret over Pige A, og det er virkelig noget af debutroman, som Abigail Dean har skrevet.

Pige A er en vildt spændende fortælling, der ikke kun handler om det grusomme, men også om håb. Håbet om, at det netop er muligt at komme ud på den anden side af en så barsk barndom/ungdom og formå at få et velfungerede liv. På trods af en fortid præget af fangenskab, traumer og forsøg på blot at overleve fra den ene dag til den anden.

Selve handlingen fortælles fra Lex’ synsvinkel og er en blanding af brudstykker fra fortiden og nutidens handlinger efter morens død. Det giver en virkelig god dynamik og god forståelse for Lex som karakter. Men skiftet mellem fortid og nutid er ikke kun med til at give læseren en dybere forståelse. Det fortæller lige så meget om Lex. Og her beklager jeg, at jeg kommer til at spoile – det kan ikke undgås! For selvom det udadtil virker, som om hun har styr på sit liv, og alt går strygende, viser tilbageblikkene og brudstykkerne fra barndommen tydeligt, at Lex stadig hænger fast i fortiden og endnu ikke har formået at slippe den. At hun stadig i mere end en forstand er påvirket af sit forgangne liv. Dette skift mellem fortid og nutid fungerer, om end det nogle steder kan forekomme en lille smule forvirrende. Jeg oplevede i hvert fald et par gange at være usikker på, hvor i handlingens tid jeg nu befandt mig. Og det er egentlig den eneste anke, jeg har ved hele bogen – og hvorfor den ikke lige får sneget sig helt op på 5 stjerner.

Pige A byder på en gradvis stigen i spændingen, hvilket er en af romanens styrker. For her er ikke tale om en handling, der går hurtigt, eller hvor der er skruet op for de grusomme detaljer. I stedet er der tale om en stilfærdig, autentisk og langsom pageturner, der ikke kun fortæller meget, men også antyder en hel del, som læseren selv må fortolke og kæde sammen. Det er lige dele troværdigt og uhyggeligt.

Abigail Dean har formået at skrive en velskrevet psykologisk thriller og skriver både godt og ligetil i et sindigt sprog, der på en eller anden måde er med til at understøtte plottets mørke. Jeg var fanget fra start til slut, og siderne vendte nærmest sig selv, som jeg blev mere og mere opslugt af fortællingen.

Pige A er en fængslende og stærk roman, og jeg kan virkelig kun anbefale at læse den.