Jeg finder dig af Harlan Coben anmeldelse

Forfatter: Harlan Coben
Forlag: Gads Forlag
År: 2021
Sider: 343
Original sprog: Engelsk
Genre: Thriller, spænding

Jeg finder dig følger vi Win, der ret pludselig inddrages i FBI’s efterforskning af mordet på en mand, da et af hans families malerier og en kuffert med hans initialer bliver fundet på gerningsstedet. Win sætter sig for selv at løse mysteriet om, hvordan billedet og kufferten havnede der, og hvem der i virkeligheden myrdede manden. Og det bliver en hæsblæsende jagt efter sandheden, som under efterforskningen åbner et stort familiedrama, som helst skulle være forblevet skjult.

Som ret stor fan af Harlan Coben kunne jeg absolut ikke sige nej til at læse og anmelde denne, da jeg blev spurgt. Og som altid fanger Coben mig fra første til sidste side med sin spændende fortælling og ikke mindst hans helt særlige skrivestil. Han kan altså bare noget med ord og historier, som fanger og river læseren med.

Til trods herfor må jeg dog sige, at Jeg finder dig ikke ramte helt på samme vis som mange af de andre. Og det skyldes primært fortælleren Win, som jeg havde meget svært ved at relatere til. Han var simpelthen bare en anelse for meget. Win forekom mig ikke helt så interessant at følge som eksempelvis Myron (der også nævnes heri, da de to er venner). Hvor Myron er mere menneskelig og omgængelig, er Win sværere at komme under huden på som karakter, synes jeg. Jeg manglede bare forbindelsen. Og det gjorde, at jeg ikke havde helt samme oplevelse, som jeg plejer at have, når jeg læser noget fra Harlan Coben.

For der, også i forhold til Jeg finder dig, er ingen tvivl om, at Coben har helt styr på, hvad han laver, og er ualmindeligt dygtig til sit fag. Han formår jo gang på gang at skrive de mest spændende og interessante plots, samtidig med at de altid vender det hele på hovedet, så det, du troede, var rigtigt, slet ikke er tilfældet. Og jeg er vild med de store plottwists, som han mestrer. Det er altså også tilfældet med Jeg finder dig, det er grunden til, at jeg alligevel lander på 4 stjerner. For hvis ikke for karakteren, så i hvert fald da for både plot og skrivestil.

Du kan altså godt glæde dig til en pageturner fra Harlan Coben med Jeg finder dig. Og endda en ret så hæsblæsende en af slagsen.