Anmeldelse af Et farligt talent af Camilla Sten

Forfatter: Camilla Sten
Forlag: Gads Forlag
År: 2023
Sider: 365
Original sprog: Svensk
Genre: Krimi, Spænding

Et farligt talent er en ny krimiserie fra Camilla Sten, og heri følger vi kriminalpsykologen, Rebecca, der efter flere år i USA er vendt tilbage til Sverige for at hjælpe sin syge mor. En nat bliver hun pludselig ringet op af en tidligere kollega, der fortæller, at hendes gymnasiekæreste, Louise, er blevet dræbt. Rebecca begynder at efterforske mordet på egen hånd, og i takt med at hun kommer tættere på kredsen af mennesker omkring Louise, jo flere spørgsmål opstår der pludselig. Hvem dræbte hende, og hvorfor? Og hvorfor forsøgte hun at kontakte Rebecca få uger, før hun døde?

Jeg var ret vild med Camilla Stens to første bøger, Den forsvundne by og Arvtagerenså jeg var naturligvis utrolig spændt på også at læse Et farligt talent. Og selvom jeg synes, at bogen er god, så efterlod den mig ikke helt med samme begejstring som de andre.

Der er ingen tvivl om, at Camilla Sten kan skrive, og det beviser hun i særdeleshed også her, hvor hendes lette og medrivende sprog samt velskrevne karakterer træder tydeligt frem. Men for mig er Et farligt talent en helt anden type bog end de to andre, og den bevægede mig bare ikke lige så meget. Hvor de to første emmer af mystik og spænding på den dystre, let uhyggelige måde, så er denne mere en klassisk krimi, hvor hovedpersonen forsøger at finde ind til, hvad der i virkeligheden skete. På trods af at hun ikke er en del af efterforskningen.

Plottet er dog alligevel ret spændende, og man er nysgerrig efter at vide, hvordan det hele hænger sammen. Nysgerrigheden pirres af flashbacks fra Louises synspunkt, der tilføjer en ekstra dimension til historien og underbygger den stigende spænding. For i takt med at Rebecca kommer tættere på sandheden, jo tættere kommer Louises flashbacks også på den skæbnesvanger aften, hvor hun døde.

Rebecca er dertil en interessant karakter, der på både godt og ondt følger sin intuition, og det bringer hende selvfølgelig i nogle uheldige situationer, hun ikke burde havne i. Jeg må da også indrømme, at jeg et par gange undrede mig over, hvorfor hun lige gjorde dét der, for som læser ved man jo, at det er torskedumt eller helt forkert. Men det gør bare Rebecca til en realistisk, troværdig og ikke mindst lettere kompleks karakter.

På trods af at jeg dog mere er til Camilla Stens psykologiske thrillere, synes jeg stadig, at Et farligt talent er god. Uden tvivl. Og jeg vil da også meget gerne læse med videre og blive endnu klogere på, hvilken type karakter Rebecca egentlig er, og om det lykkes hende at fikse ægteskabet med konen hjemme i USA.

Et farligt talent er i mine øjne en solid første bog i den nye krimiserie, og hvis du i forvejen er vild med hendes bøger, eller du bare elsker en god krimi, så er den en klar anbefaling værd.